Hlášení z další cesty, tentokrát jsem si připravil souhrn rychlé návštěvy Stockholmu.
Pro rok 2020 zatím nemám žádné velké cestovní plány, ale když Ryanair nabídl slevu na letenky, tak jsme jí prostě museli využít. Díky slevě nás letenka jedním směrem vyšla na 256 Kč a to se prostě vyplatí.
Přibližně v 9 hodin večer jsme přistáli ve Švédsku, cca hodinu jízdy od Stockholmu a vše jsme měli skvěle naplánované. Přistaneme, najdeme pomalu zastávku na bus, a ten za chvíli přijede. Ale bohužel i ve Švédsku mají autobusy zpoždění. Tam jsme využili služby Flixbusu za dobrou cenu a zpět jsme jeli místní společností, ale o tom až na konci článku.
Vybrali jsme si celkem pěkný starý hotel v části Gamla stan, která je proslulá krásnými historickými domy, kostely a malebnými uličkami, které byly mnohdy i hodně úzké. Druhý den po rychlé snídani jsme vyrazili objevovat Stockholm...
První věc, které jsme si hned ze začátku všimli, byla, že Švédové rádi běhají, jezdí na kolech, mají rádi Teslu, evidentně i vánoční výzdobu, protože i v únoru byla stále všude. No a samozřejmě ty švédský holky... Všude byly krásný holky, takže jsem vůbec nevěděl kam koukat dřív. Jestli na památky anebo na ty holky. Ale vraťme se radši k těm památkám...
Za první den jsme prošli téměř vše, co jsme si naplánovali na dva dny. Hlavní město Švédska je celkově krásné, proto vám doporučím jenom ta místa/budovy/vyhlídky, které mne nejvíce zaujaly. Samozřejmě, že mají i zajímavá muzea, jako například Abba museum anebo třeba Vasamuseet, s 400 let starou lodí, ale nejsem zrovna člověk, který rád navštěvuje muzea, takže ty jsme vynechali. Navštívili jsme třeba krásný starý olympijský stadion z roku 1912, který jsme prostě nesměli vynechat. K našemu překvapení jsme mohli jít až na ovál a byla to nádhera, takže jsme si hned cvičně zaběhli 400 m (bohužel bez diváků). Cestou od stadionu jsme se také zdrželi u výloh prodejny Ferrari. No, co vám budu povídat, to byla taky nádhera.
olympijský stadion z roku 1912
Dále například Stockholmský palác, kde nebyli žádní turisté a překvapivě ani moc stráží. Za zmínku stojí i pevnost Kastellet, která je na malém ostrůvku a je od ní pěkný výhled na část Stockholmu. Jakožto milovník vyhlídek můžu doporučit návštěvu vyhlídky Monteliusvägen, kterou jsme tam navštívili přes den i večer a pokaždé to stálo za to. Z těch mnoha kostelů mne zaujal třeba Riddarholm, ať už tím jak vypadá a také tím, kde se nacházel. První den jsme chtěli zakončit stylově v hospodě Krogen Soldaten Svejk. Ano, ve starém dobrém Švejkovi, kde měli i to nejlepší české pivo (myslím Pilsner Urquell pochopitelně). Bohužel to byla jediná hospoda, která byla narvaná a na místo bychom čekali skoro hodinu, takže nezbývalo nic jiného než jít se sklopenou hlavou směrem k ubytování. Den jsme zakončili smutně, ale za to jsme nachodili přes 20 km, takže bylo jasné, že následující den se moc chodit nebude.
výhled z vyhlídky Monteliusvägen
pevnost Kastellet
Riddarholm
Druhý den jsme si půjčili elektro koloběžku, abychom zapadli do davu a vydali jsme se směr Globe Arena, ze které měl být údajně také pěkný výhled. Ale vrátím se ještě na chvíli ke koloběžkám. Co jsem si všiml, tak koloběžky tam nabízí na půjčení tři firmy. Je to jednoduché. Stáhnete aplikaci do mobilu (my měli VOI), kde je vidět, na kterém místě stojí nejbližší koloběžka a jak je nabitá. Pak už stačí jenom naskenovat QR kód na koloběžce a může se jet. Odemčení stálo 10 SEK a jízda za každou minutu 2,5 SEK. Co se mi líbilo, byly skvělé cyklostezky v centru města a to, jak jsou řidiči ohleduplní k cyklistům a jezdcům na koloběžkách. Mimochodem koloběžka jela maximálně 22 km/hod., ale z kopce se mi ji podařilo rozjet až na 27 km/hod., což bych považoval za rekord. Takže až si půjčíte také koloběžku, můžete mne zkusit překonat. Nicméně ke Globe Aréně jsme dojeli a šli na výhled, který stál 167 SEK a za ty peníze se opravdu nevyplatí. Mnohem lepší výhled je na již zmiňované vyhlídce Monteliusvägen. Pak jsme ještě stihli navštívit Stockholmskou radnici a poté už nás čekal pouze návrat na letiště autobusem, který měl zpoždění, takže si na to dávejte bacha, kdybyste chtěli jet na letiště na poslední chvíli. Mimochodem jízda na letiště se společností Flygbussarna byla dražší o cca 100 Kč než letenka.